Çınar Altı Çaycısı

Aston Martin ve Porsche’ye Konan Vergileri Aslında Kim Ödeyecek?

Posted in Ekonomi-Politik by krasotkin on 15/10/2011

Aston Martin

Geçen haftanın gündem yaratan konusu ilk etapta elektriğe ve doğalgaza yapılan fahiş zamlardı. İlk etapta diyorum, zira bu zamları müteakiben farklı tüketim malları kalemleri de bu zam furyasından nasibini aldı. Sigara, alkollü içki, cep telefonu ve özellikle de 1,6 cc motor üstü otomobillere yapılan ÖTV zamları doğalgaz ve elektriğe yapılan zamları bir nebze unutturdu. Hükümetin hanesine yazılması gereken bir cüretkarlığı daha; şimdiye kadar alışkın olduğumuz bir politika değildi zam gündemini başka bir zam gündemi ile değiştirmeyi denemek ve bunda nispeten muvaffak olabilmek.

Şimdi hepsini bir kenara bırakalım, benim asıl üzerinde durmak istediğim şey otomobil ÖTV’sinde meydana gelen artış. Başbakan bununla ilgili  “Porsche’ye binmeyin, Fiat’a biniverin” minvalinde tavsiyede bulunmuş bugün bizlere. Bunu duyunca aklıma takıldı da, biraz sorgulama ihtiyacı hissettim. Gerçekten de 1,6 cc ve üzeri motora sahip araçlara yapılan zamlar sadece bu grup tüketicilerini mi ilgilendiriyor, yoksa altı gruplar da doğrudan olmasa bile dolaylı yollardan bu zamdan nasibini alıyorlar mı? Cevabını hemen söyleyip altını doldurmaya başlayayım; evet nasiplerini ziyadesiyle alıyorlar, daha açık bir ifadeyle bu işten kısa-orta vadede en zararlı çıkacak kesim 1,6 cc motor ve altı araçların potansiyel müşterileri olacaktır.

Biraz daha açıklayıcı olması için bu görüşümün otomobil talep eden kesimleri üç gruba ayıralım; alt, orta ve üst. Üst segment otomobil müşterisi, yani Başbakan’ın Fiat’a binmelerini salık verdiği kesim yüksek gelir düzeyini haiz ve lüks tüketim harcamalarına meyyali olan grubu oluşturuyor. Bu gelir grubunun üst segment otomobillere olan taleplerinin fiyat esnekliği düşük olduğundan, söz konusu vergi zamı bu kişileri fazlaca enterese etmeyecektir. Yani, Porsche satın alacak ekonomik durumu olan kişi yine Porsche’sini alacak, Fiat’a da ancak taksi ihtiyacı olduğu zaman binecektir. Bu yüzden üst gelir grubunu analizimizden çıkarıp alt ve orta gelir grubu üzerinden konuyu tartışmaya devam edelim.

Açıktır ki, 1,6 cc motor araçlar ile Aston Martin ve benzeri otomobiller arasında çok geniş bir yelpaze söz konusu. Bu nedenle gelir gruplarını ayrıştırdığımız gibi analizi basitleştirmek için bahse konu bu otomobil yelpazesini de olabildiğince daraltalım. Ben bu noktada piyasada sadece 1,3 cc ve 1,6 cc motorlu araçların bulunduğunu varsayacağım.

Başta da belirttiğim üzere, ÖTV zamından doğrudan nasiplenen araçlar 1,6 cc olanlar. Ne oldu bunlara zamdan sonra, tabii ki fiyatları arttı, söylemeye bile gerek yok. Otomobiller bu bu zamlardan etkilendi, peki ama galericiler bu otomobilleri insanlara zorla mı satıyorlar. Elbette hayır, tüketiciler kendi tercihleri doğrultusunda kendilerine en uygun otomobili almaya karar veriyorlar. Bu bağlamda, daha geçen haftaya kadar kendisine 1,6 cc VW Golf bakan bir tüketici, son zamlardan etkilenmemek için ne yapabilir? Basit, daha az güçlü motorlu bir araca yönelerek bu zamdan yakasını kurtarmış olur. Ne güzel oldu değil mi, bu kısma kadar sorunun aslında Porsche’den Fiat’a binme meselesi değil, 1,6 cc VW’den 1,3 Ford Fiesta’ya binme sorunu olduğunu görmüş olduk. Yani bu vergi artışının enterese ettiği kesimler gerçekte bu kadar dar bir band içinde hareket ediyorlar. Başbakanın işaret ettiği yere gözünüzü daldırırsanız birkaç dakika sonra uyuklamaya başlayabilirsiniz. Ve bu uyuklama halinin de ne kadar süreceği hakkında net bir fikri olan insan göremedim şimdiye kadar. Bu nedenle tavsiye etmem. Amaan, ne de olsa masallardaki gibi bir prens gelir öper uyandırır beni diye düşünüyorsanız yine siz bilirsiniz.

Bu arada olay bundan ibaret değil. Yavaş yavaş üst gelir grubundan alt gelir grubunun ahvaline geldik. Bu otomobil arzı kısa dönemde esnek değil, yani alt segmente olan talep bir anda arttığı için otomobil üreticileri piyasaya bu talebi karşılayacak otomobili bir anda süremezler. İktisat biliminin basit bir gerçeği ile karşı karşıyayız, kısa dönemde 1,6 cc altı otomobil talebi, aynı otomobilin piyasaya arz seviyesini geçti. Bu da bu otomobillerin fiyatlarının yükselmesi demek.

Nihai tabloya şöyle bir bakalım; Aston Martin alacak gücü olan Aston Martin’ini yine aldı, VW Golf 1,6 alacak olan vergi ödemek istemediği için tasarruflu davranma yoluna gitti ve 1,3 Ford Fiesta satın aldı. Bu durum yukarıda da belirttiğim gibi talebi artırdı ve artan talep kısa dönemde arz ile dengelenemeyince fiyatlar artıverdi. 1,3 Ford Fiesta almayı düşünen garibim alt gelir grubu ne yaptı; (tabii otomobil piyasasına göre alt gelir grubundan bahsediyorum. Yoksa dandik bir Fiesta için bile şu ülkede orta-üst tabaka olmanız elzemdir) kendisine en yakın akbil dolum merkezinden aylık akbil doldurtup metrobüs durağının yolunu tuttu.

Görüldüğü gibi, saygıdeğer Başbakan’ın değerlendirmesi ile gerçeklik arasında dünyalar kadar fark var. Muhakeme edip edememek sizlere kalmış.

Not: Bu değerlendirmeleri segmentler arasındaki fiyat değişmelerini göz önünde bulundurarak yaptım. İşin içine distribitörlerin “otomobili alın vergisi bizden” benzeri kampanyaları ve türev uygulamalar girerse işin gidişatı değişebilir tabii ki.

Reklamlar
Tagged with: , ,

4 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonim said, on 15/10/2011 at 10:52 pm

    çok büyük yanlışın var 1.6 üzeri araçların vergileri arttı, 1.6 motorlu araçlarda vergi artışı yok, 1.598 lik golf ün fiyatı aynı kaldı.

    Beğen

  2. krasotkin said, on 16/10/2011 at 8:28 am

    bilgi için teşekkürler. o halde yazıdaki golfün motorunu 1,8 cc yap, fiesta’yı da 1,6 yap. değişen bir şey oldu mu =)

    Beğen

  3. Fuat said, on 16/10/2011 at 9:17 am

    ßen 1,6 kullanıyorum ve arkadaşlarımın daha düşük silindirli araßalarına ßindiğimde 1,6 araßa aldığım için ßile kendime kızıyorum ßazen. Yüksek silindir hacimli araßalara ßinip hem küresel ısınmaya destek vermeye hem de arapları zengin etmeye ne gerek var? Ticari araçlar dışında silindir hacimi geniş araçlar kullanılmamalı benim kanaatime göre. Taßiki özgür ßir ülkedeyiz. Yasaklanamaz, yasaklanmamalı da… Ancak vergiyle her türlü ayar verilmeli. Salınımı düşük ve alternatif enerji kullanan araçlara da her türlü teşvik indirimi yapılmalı. Saygılarımla…

    Beğen

  4. krasotkin said, on 16/10/2011 at 6:33 pm

    açıkçası petrol fakiri bir ülke olarak 2,0 cc üzeri araçların kullanımı bana aşırı lüks tüketim olarak gelir yıllardan beri. belirttiğiniz gibi karbondioksit salınımına katkısı da göz önünde bulundurulması gereken bir husus yakıt tüketimi yanında. ancak bu son husus şimdiye kadar hiç dikkate alınmadı.

    Beğen


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: